Sławomir Lorenc - projekty fotograficzne
Fotografie >> Woda i Kamień

Sławomir Lorenc - projekt fotograficzny Woda i Kamień - projekt wyzwolenia formy i koloru oraz nieroztrzygalności świata


Opis projektu artystycznego:

Woda i Kamień, Kamień i woda - oto świat składający się z tak prostych składników, z których żaden nie jest sztuczny. Cała kompozycja tego prostego świata została stworzona przez naturę.

Panta rhei, czyli wszystko płynie. Nic nie jest stałe, nic nigdy w świecie wody i kamienia nie będzie takie samo. To miejsce zmian, dynamizmu, ciągłego poszukiwania. Choć kamienie, które współtworzą ten świat wydają się stałe i niezmienne one także podlegają zmianom. Zmienia je woda - rzeźbi, wygładza, szlifuje, poleruje. Udoskonala je padające światło, ciągle zmieniając swoją barwę tworzy fantazyjne wzory, w zależności od kąta padania, otoczenia, pogody, pory dnia i nocy. I w końcu sama woda, nigdy nie przepływająca idealnie tak samo. Pieni się, wrze, gęstnieje dodając wyraźnistości i blasku scenerii jej świata. W niej tkwi iskierka życia, które nieustannie ewoluuje, nigdy nie gasnąc daje poczucie czegoś pewnego, pozytywnego. Obrazy tworzy sama przyroda, a my, ludzie, próbujemy jest tylko nazwać, skojarzyć z czymś nam znanym, czymś co pozytywnie na nas będzie oddziaływać.

Ten projekt to też efekt zabawy z widzem w to co nieodkryte. To artysta obecny w fotografii skłania widza do patrzenia na dzieło jego oczami. Owo oddziaływanie może decydować o wartości artystycznej obrazu fotograficznego. Fotografia nie jest przejawianiem się samej rzeczywistości w odróżnieniu od sztuki, np. malarstwa, które wprowadzają iluzję czy światy wykreowane, a fotografia nie jest już w stanie dodać światu nic nowego. Nierozstrzygalność, wolność interpretacji fotografii dodaje bowiem do utrwalanego na fotografii świata nowy element, który decyduje o jej niepowtarzalności.

Toteż moje obrazy fotograficzne z cyklu "Woda i kamień" są wyzwoleniem formy i koloru, umieszczają wyobraźnię widza pomiędzy czystą formą i kolorem, a naturalnym postrzeganiem widzialnego. Wyzwalają obraz z określoności tematycznej ku nierozstrzygalności pytań o "co" przedstawienia i prowadzą go w kierunku abstrakcji.







wróć do góry strony